понеделник, 8 ноември 2010 г.

Виена/Vienna

Най-накрая ми се отвори възможност да отида и до Виена. Стана малко в последния момент… в 22:30 поглеждам, че Мая ми е писала, че има възможност да отидем с колата на едно момче от Полша за 15-20 евро в двете посоки и просто нямаше как да откажем такава неустоима оферта. И така сутринта в 10 и половина бяхме в колата и потеглихме за най-желания град за живеене (през 2010). След два часа, два часа и половина пристигнахме. Оставихме колата до сградата на Microsoft, купихме си 24 часов билет за целия транспорт за 5,70 евро и се качихме в метрото (може да ми се смеете, но на мен ми беше за първи път! Не че е нещо особено, като влак си е, но ми хареса J). Излязохме на площада пред Stephansdom, Катедралата свети Стефан “Св. Стефан (Stephansdom) е наистина внушителна готическа катедрала, построена през 1147г. като енорийска църква. За първи път за нея се споменава в документ през 1221 г. Катедралата Св. Стефан е символ на града. През XIV век Албрехт I от династията на Хабсбургите заповядва пълната реконструкция на църквата и от романски стил, тя е преустроена в готическa. Южната кула, която виенчани наричат “Щефи” е завършена през 1433 г. - висока в 136 м. От върха на кулата се разкрива изключителна гледка към цяла Виена.” и се срещнахме с още две момичета. Общо бяхме Аз, Мая, Поляка, който ни караше, приятелката му и още две момичета от Полша техни приятели. Разгледахме катедралата отвътре, беше много красиво, купих си картички, излязохме, обиколихме я и отвън. След това Андрей (поляка) ни поразходи из сградите наоколо, тъй като другите момичета вече бяха разгледали тази част на града. Тогава видяхме уличните музиканти, един МИМ, който беше като статуя и се снимахме с него и още един, който издаваше много странни звуци, но успяваше да огласи целия площад! Видяхме част от коледната украса, видяхме и един китайски магьосник да прави някакви неща (не мога да обясня точно, защото го видяхме само за минутка, но беше интересно) и след това продължихме към замъка Schloss Schönbrunn “Дворецът Шьонбрун във Виена е една от най-големите атракции на Австрия и от 1860 г. е една от главните туристически забележителности на Виена. ЮНЕСКО го включва заедно с градините в списъка на световното културно наследство като забележителен бароков ансамбъл, пример за съчетание с изкуството. Той е бил лятната резиденция на Хабсбургите. Tам се намира най-старата в света и единствена барокова зоологическа градина. Ако сте решили да посетите двореца , си отделете най-малко един ден. Името на двореца идва от воден кладенец, който е бил използван от императорската фамилия във Виена. Построен е между 1696 и 1712г. по нареждане на император Леополд I, по-късно Мария Тереза преобразува двореца в стил рококо. В Шьонбрун има 1441 стаи в стил рококо. В него има и зоологическа градина (Tiergarten Schönbrunn), която се смята за най – старата в света. Тук е едно от няколкото места в света, където можете да видите гигантски панди. Интересна и е къщата на тропическата гора. Беше просто разкошен! Не успяхме да влезем вътре, разхождахме се само из градините и пак беше невероятно! Огромен и красив отвън, а вътре е цяло съкровище (видях картички ;)). Гледката от Gloriette e невероятна, вижда се половината Виена на длан! След като се нагледахме на прекрасния пейзаж продължихме разходката си из градината, която просто не ми се мисли как ще изглежда през пролетта или лятото, когато всичко е зелено и покрито с цветя. Искахме да влезем в Имперския зоопарк, който се слави със скорошното раждане на Панда, което е наистина голяма рядкост по зоопарковете, но затваряха и нямаше как. Продължихме през градината и видяхме Palmhouse – даже не знам как да го опиша! Вътре беше като все едно си влязъл през вълшебен тунел или си пропаднал в някакъв измислен свят на приказките, и то от най-красивите! Имаше всякакви растения, цветя, пътечки и пейки разположени романтично сред цялата тази чудноватост. Чуваха се звуци подобно на джунгла или гора и беше толкова хубаво да се разхождаш! Определено е едно от местата, които задължително трябва да се посети, ако отивате във Виена. Ние бяхме последните излезли, даже вече ни бяха заключили... и точно срещу тази „къша” имаше още една подобна (за съжаление тя също затваряше), но разбрахме, че е с кактуси и по-различни зеленини. Погледнахме Виена и през нощта, както и добре осветения дворец и продължихме разходката си с McDonalds, тъй като не намерихме друго подходящо заведение за хранене за момента. По пътя видяхме Андрей от „Иван и Андрей” пред един хотел с една мацка, жълтата преса НЕ може да използва това, като заглавие в някой от вестниците си! Да подчертая! Вече беше станало тъмно, но с Мая, Андрей и приятелката му се поразходихме доста. Видяхме страхотни забележителности, само отвън, но ги видяхме! Сградата на Австрийския парламент (Parlament or Hohes Haus) е една от забележителностите във Виена , които не бива да пропускате. Построена е в периода 1874 – 1883г. и покрива периметър от над 13 500кв.м. Сградата е построена от архитекта барон Теофил фон Хансен. Много важни за него били хармонията и съответствието на всички елементи. Вътрешната декорация също е негово дело, като се започне от статуите, картините и мебелировката и се стигне до полилеите. Едно от най – популярните части на парламента е статуята и фонтана на Атина – известна туристическа атракция. Днес в сградата на австрийския парламент се намират седалищата на националния (националрат) и федералния съвет (бундесрат). Тя включва още комитетни зали, библиотеки, кулоари, места за хранене и др. Тук се изпълняват и церемониите по встъпване в длъжност на Президент на Австрия, а също оттук звучи и речта на националния им ден – 26 октомври.”, Кметството (Rathaus) е седалището на кмета, и на градския съвет. Сградата е доста впечатляваща. Построена е в готически стил, в периода 1872 – 1883г. от Фридрих фон Шмид. На върха на кулата на кметството се намира Rathausmann – пазителят на сградата, и един от символите на града. В кметството се намира и историческия „Wiener Rathauskeller“ - традиционен ресторант с барокови зали, в който можете да опитате традиционни виенски специалитети.”, статуята на Мария Тереза между двата еднакви музея, Виенската опера (Wiener Staatsoper) се намира в центъра на Виена. Тя е построена в периода 1861 – 1869г. Изпълнена е в неокласически стил, и е била първата опера, която е построена във Виена. От двете страни на операта има фонтани, които са творение на Йозеф Гасер. Левият фонтан пресъздава музиката, танца и радостта, а десния ни представя любовта, скръбта и отмъщението. В операта има и музей, в който можете да се пренесете назад във времето. Тук се съхраняват различни снимки, сценични интериори, програми и интересни документи, свързани с 140 – годишната история на сградата. Виенската опера е една от най – заетите опери в света. Всяка година там се правят по около 300 изпълнения на година. Доста често всяка седмица се изпълняват различни представления”, още няколко музея, като например Албертина (Albertina) е музей във Виена, в който се помещава една от най – старите и най – големите зали, посветени на графичното изкуство. Там има близо 65 000 рисунки, повече от милион графики, а също и доста модерни графики, фотографии и архитектурни рисунъци. Освен тези колекции има и две наистина значителни колекции на известни художници като Пабло Пикасо, Клод Моне, Пол Чезан, Пиер-Огюст Реноар и др. В Албертина се правят и временни изложби , Природо – историческият музей (Naturhistorisches Museum) е един от най – важните музей в света. С течение на годините броя на екпонатите нараствал непрекъснато като достигнал до днес, когато в него са изложени над 20 млн. екпоната с голямо историческо значение. В известните и неустоими изложения ще видите например 25 000 - годишната Венера от Вилендорф или скелет на динозавър, или фосили на съществували животни и растения отпреди 200 млн. години. Музеят се помещава в доста изящен дворец. Обхваща площ от 8 700кв.м и отворен е през 1891г., заедно с намиращият се отсреща музей на изящните изкуства. Музеят за изящни изкуства (Kunsthistorisches Museum) се намира в пищна сграда, коронована с четириъгълен купол на върха. Той е един от първите музей в света за изящно и декоративно изкуство. Завършен е през 1891г. заедно с природо – научния музей, намиращ се отсреща. Сградата вътре е доста богато украсена с мрамор, златни листа и картини на известни художници. Колекциите в музея принадлежали на Хабсбургите. Тук имате възможност да видите творби на Рафаело, Веласкез, Рубенс, Микеланджело и др. Това, което не успях да посетя... http://www.nasamnatam.com/slideshow/vurstelprater_viena-934-104.html

Естествено нащракахме страшно много снимки, като част от тях може да видите тук

В Грац се прибрахме половин час след полунощ!

Прекрасно беше! Зашеметително! Думи нямам и искам да вляза във всеки един от музеите, в дворците, да се кача на толкова прочутото Виенско колело... нямам повече думи, просто посетете Виена!

използвана информация: http://www.nasamnatam.com/slideshow/katedrala_sveti_stefan_viena-934-97.html